Arcibiskupský kameň

Tak nám otvorili šiesty bratislavský most cez Dunaj. Stalo sa tak v nedeľu 26.09.2021. Most je súčasťou tzv. Dunajského súmostia dlhého 3 kilometre. Má šírku 35 metrov a rozlohu približne 100 000 štvorcových metrov. Použitých bolo naň viac ako 110 000 kubických metrov betónu, 40 000 ton výstuže a 4 000 ton predpätej ocele. Netuším čo to je, ale nevadí. Čert aby to vzal, aby som sa naňho nešiel hneď nechať zabiť cyklistami.

Aj keď na moje prekvapenie to také zlé nebolo. Áno most bol plný, a cyklistov, ale tí sa chovali umiernene a zblúdeného náhodného chodca, slušne obchádzali. Možno iba po očku kontrolovali, či náhodou neskáčem a nemusia ma zrážať, zabijem sa sám. Zatiaľ som im teda tú radosť nespravil:-)

K mostu idem ako inak pešo. Asi by som považoval za hanbu z Petržalky, kde momentálne prebýva moja fyzická schránka, ísť len tuto neďaleko autom (skoro som napísal bicyklom, hehe).

Prechádzam cez časť Slnečnice, ktorú som doteraz evidoval len ako tie pekné domky popri ceste. Zistenia sú dve. Je to tu pekné, luxus a je tu voľne prístupné malé futbalové ihrisko. Množstvo uzatvoreného priestoru bez áut, zeleň, blízkosť lesa. Pekné bývanie. Aj keď ešte stále trochu stavba. Najmä zo severnej strany.

Druhým zistením je, že pokiaľ nie ste rezident, defakto tu nezaparkujete. Zo Slnečníc vychádzam južnou cestičkou, príjemnou prechádzkou poľom okolo starej strelnice. Za necelý kilometer sa predomnou vynorí Lužný most.

Je to mega stavba. Široké výstupy pre cyklistov a chodcov, vysoké zábradlia cez ktoré nie je skoro nič vidieť. Nepríjemný zásah do tohto inak nádherného prostredia. Aj keď ako motorista ho vítam všetkými desiatimi. Ako ľudská bytosť, ktorá chce žiť aj nejako inak ako iba opantaná civilizáciou, nie.

Z mosta schádzam až na samom konci. Jedná sa o jedinú možnosť ako zísť. A to buďme radi, že tu tá cyklotrasa vôbec je, že?

Predomnou sa otvára oblasť Biskupických luhov a prakticky hneď vedľa poľa sa nachádza hraničný kameň, na ktorom je ťažko čitateľný letopočet asi “1784” a písmená “B” (Bischdorf) alebo “P” (Püspöki) a druhé “S” (Strigoniensis/ostrihomský). Podľa stránky mpba.sk: “Kameň oddeľoval arcibiskupský Zakázaný les, čo bola okázalá okrasná záhrada ostrihomského arcibiskupa Batthyánya siahajúca až po letohrádok Lieskovec, od panských pozemkov.“”

Neviem to vyvrátiť ani potvrdiť. Fakt je, že to vyzerá ako klasický betónový stĺp a podľa mňa si to nikto nespojí s históriou Bratislavy.

Ďalej dnes nepokračujem. Silu mám, ale čas nie. Vraciam sa druhou stranou mosta späť. Krajší pohľad ako ten južný. V jednej línii hrad, Kamzík, Zemnik, Dunaj a pekné lužné lesy. Podvečer sa vraciam domov.

Ďakujem za túto skúsenosť. Pekná skratka. Nevkusne hrubá až brutálna, ale z praktického hľadiska veľmi fajn vec.

One thought on “Arcibiskupský kameň”

  1. Ja som si most prešla, veď ako ináč, na bicykli 1. októbra :-). Len krátko predtým, možno nejaké dva týždne, som náhodou na facebooku natrafila na príspevok o Arcibiskupskom kameni od Ivora Švihrana. Vtedy som si zaumienila, že tam niekedy musím ísť. Ale keď som prešla most a potom som pokračovala lesom a vyšla som pri Gajci a ďalej pri bufete na hrádzi, tak som si na kameň vôbec nespomenula. Až doma, keď som pozerala mapu, kade som išla, som ho zbadala na mape. Asi sa mi tam už túto sezónu nepodarí ísť. Slnečnice sú naozaj pekné, kým bola otvorená tá spodná cesta pod hrádzou, viackrát som cez ne prešla.

    Liked by 1 person

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.